Een veelgestelde vraag tijdens ons spreekuur: mag ik sushi eten? Toen sushi net “in” was, reageerde men altijd afwijzend op de vraag of je dit mag eten in de zwangerschap. Maar de sushirijst en de nori-vellen kun je gewoon eten, net als veel verse ingrediënten die je erin rolt! Het mag dus gerust, maar er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

Om te beginnen…

Vis is goed voor de gezondheid, ook als je zwanger bent. Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Ook zorgt het eten van vis voor een betere ontwikkeling van de hersenen, het zenuwstelsel en het gezichtsvermogen van je baby.

We raden je dan ook aan om minimaal 1x per week vis te eten. Bij voorkeur (goed verhitte) vette vis, zoals Atlantische zalm, haring en sardines.  Andere soorten vis die je kunt eten zijn bijvoorbeeld forel, kabeljauw, vissticks en kibbeling. Ook garnalen mag je eten in je zwangerschap, maar wel goed doorbakken!

Welke sushi raden we af?

  • Alle sushi met rauwe vis en rauwe haring kun je beter laten staan. Deze vis is niet verhit geweest en heeft vaak bacteriën in zich.
  • Alle sushi met makreel vermijden. Niet rauw en ook niet gerookt
  • Alle sushi met tonijn vermijden. Niet rauw en ook niet gerookt

Voedselvergiftiging

Sommige sushi restaurants staan erom bekend dat ze wat onfris/onhygiënisch zijn. Als je hier eet, heb je meer kans om een voedselvergiftiging te krijgen. Tip: eet in een sushi restaurant waar ze alles vers voor je klaarmaken aan tafel! Weet je niet zeker of een restaurant schoon is en/of de vis vers? Maak dan zelf thuis zwanger-proof sushi! Ook nog een super leuk om te doen met een vriendin of je zus.

Welke sushi mag je wel

Goed, je gaat dus zelf aan de slag om sushi te maken. Goed idee! Online kun je allerlei basisrecepten vinden om de sushirijst perfect te krijgen. Gerookte vérse vis van de visboer mag wel. Let er alleen op dat je het goed verhit (boven de 70 °C), dan is het wel veilig. Je doodt dan namelijk de bacteriën. Hieronder alvast wat tips ter inspiratie om erin te rollen.

  • Sushi met goed doorbakken garnalen
  • Sushi rol met avocado
  • Sushi met surimi sticks (imitatie krab) en komkommer
  • Sushi met goed doorbakken kip en tomaat. Evt. pittig te maken met bijv cajun kruiden.
  • Sushi met verse mango
  • Sushi met verse meloen
  • Sushi met banaan
  • Sushi met vers zeewier (is rijk aan jodium, ijzer, kalk, vitamines en mineralen. Zeewier bevat ook veel foliumzuur en het kan bloeddrukverlagend werken)

Belangrijk! Maak je sushi nooit met vacuümverpakte vis uit de supermarkt. Omdat voorverpakte gerookte vis lang bewaard kan worden, kan de listeria-bacterie zich daar makkelijk in vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. De Listeria-bacterie kan gevaarlijk zijn voor je baby.

Eet smakelijk en veel plezier. Tag je ons in een foto van jullie #culinaireuitspatting? 😉

Liefs, team Baren &zo

Heb je nog andere vragen over vis eten in de zwangerschap, of andere voeding gerelateerde vragen? Je kan ons mailen op info@barenenzo.nl of een berichtje sturen via de contactpagina op de site.


Ook interessant

Je ijzergehalte in de zwangerschap

Zwemmen in de zwangerschap