6 november 2019 – Vlot zwanger worden en een kindje krijgen is niet vanzelfsprekend voor iedereen. Tijdens deze themaweek vragen we je aandacht voor ongewilde kinderloosheid. Ondanks dat er een heleboel stellen zijn in Nederland waarbij zwanger worden niet lukt, wordt er nog weinig over gesproken. Er heerst nog teveel stil verdriet rondom dit thema.

Het thema van dag drie? MANNEN! Er zijn verschillende tips om de vruchtbaarheid van een man te vergroten. Maar misschien wíl je partner helemaal geen kinderen. Een uitblijvende kinderwens kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld doordat hij geen tijd heeft door een booming carrière. Of hij is bang. Angstig dat hij zijn vrijheid kwijt is straks, of dat hij jou kwijtraakt omdat alle aandacht naar een kindje gaat. Sommige partners hebben bindingsangst en vinden een kind de grootste commitment die er is. Ook jullie financiële plaatje kan meespelen. Een kind is duur, kunnen jullie het betalen?  Als jouw partner geen kinderen wil, maar jij wel, dan kan dat voor veel verdriet zorgen. En frustratie of boosheid. We beginnen daarom met 7 tips om je op weg te helpen.

Ik wil wel kinderen, maar hij niet.… 7 tips

Misschien is jouw kinderwens onvervuld. Niet omdat het zwanger worden medisch gezien niet lukt, maar omdat jij en je partner verschillend in deze kwestie staan. Het kan voelen alsof je moet kiezen tussen je kinderwens en je partner. Maar dat wil je niet omdat je wel een fijne relatie hebt! Een duivels dilemma.

  1. Allereerst: is het voor jou duidelijk waarom JIJ een kinderwens hebt? Focus op jezelf en wees daarbij kritisch. Wat houdt jouw kinderwens precies in? Probeer dit eens op papier te zetten om het duidelijk te krijgen. Heb jij ook angsten of twijfels over het ouderschap? #zelfkennis
  2. Ga het gesprek aan met je partner. Wat is de reden dat hij geen kinderen wil en is dit duidelijk voor jou? (bijv. maatschappelijke overwegingen, druk leven, financiële last, kinderen niet leuk vinden, bang zijn dat hij niet geschikt is).
  3. Probeer oprecht te luisteren, mét interesse en zonder onderbrekingen. Samenvatten mag, maar probeer niet inhoudelijk aan te vallen.
  4. Persoonlijke effectiviteit. Een moeilijk woord, maar dit gaat vooral over je persoonlijke doelen. Welke richting wil je op met jouw leven, wat is jouw stip op de horizon? Naast je kinderwens wil je vast nog meer dingen doen in je leven. Maak een #bucketlist.
  5. Weet jij niet goed welk doel jij nog meer hebt in je leven of wat je wil toevoegen aan je bucketlist?
    • Laat onbekende dingen toe in je leven: probeer een nieuw restaurant, zoek een filmgenre uit in de bios waar je nog nooit naartoe bent geweest, leer een nieuwe taal of muziekinstrument
    • Je wilt duidelijk graag kinderwens vervuld zien raken. Maar kun je dit hoofddoel ook opdelen in kleine doelen zonder zwanger te zijn? Bijvoorbeeld: een nieuwe baan waar je met kinderen werkt, aanmelden voor wens-ambulance, voorlezen in de bieb, mantelzorgen
    • Zeg vaker ja in plaats van nee. Je zult merken dat je blik zal verruimen!
  6. Investeer erin om je relatie goed te krijgen/houden. Los van de kinderwens ben je ook geliefden. Maak elkaar aan het lachen, probeer dagelijks te knuffelen. Ga samen koken, probeer nieuwe gerechten. Elkaar masseren, samen sporten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
  7. Mensen kunnen veranderen. Mannen zonder kinderwens ook. Maar niet altijd. En zeker niet onder tijdsdruk. Accepteer dus hoe je situatie nu is. Lukt dit niet, dan kun je er over praten met iemand anders dan je partner. Bijvoorbeeld een vriendin, de huisarts of een (relatie)coach.

 Vruchtbaarheidstips voor mannen

Jullie zijn al 6 tot 12 maanden bezig met proberen, maar de zwangerschap blijft uit. Dan is het verstandig om je man eens naar deze tips te laten kijken. 

  • Gezond gewicht: ben je te zwaar of juist te licht? Bereken je BMI online en bekijk direct wat je kunt aanpassen. Wist je dat een gezond BMI een positief effect heeft op je testosteronhormoon? Daarmee gaat je libido (zin in seks) omhoog en je sperma heeft een betere kwaliteit. Gezond sperma = meer kans op een goede zwangerschap.
  • Stop met roken. Sommige stoffen in de rook van sigaretten komen helemaal tot in de zaadbal, waar de spermacellen worden gemaakt. Er worden minder spermacellen gemaakt en ze kunnen daardoor minder snel een eicel bevruchten.
  • Fiets je meer dan 12 uur per week (#racefiets of #MTB)? Dit geeft veel druk op de ballen en de balzak. Hier wordt je minder vruchtbaar van.
  • Neem geen drugs en zo min mogelijk alcohol
  • Hottub skippen: wist je dat zaad koel moet blijven om goed te werken? Daarom hangt de balzak ook los van je lijf, zodat de temperatuur daar lager is. Stap je vaak in een bubbelbad of in je houtgestookte hottub, dan heb je meer kans op vermindere vruchtbaarheid.
  • Laptop van je schoot. Dit heeft te maken met punt 4, als je continu met je laptop op schoot zit, gaat de temperatuur omhoog in de balzak. Dit is niet goed voor je sperma/zaadcellen.
  • Geen glijmiddel tijdens de seks. Wist je dat glijmiddel het moeilijker maakt voor sperma om goed te kunnen zwemmen?
  • Vaker klaarkomen. Het is bewezen dat dit de aanmaak van nieuw zaad stimuleert en het is positief voor de kwaliteit van het zaad.

Verminderde zaadkwaliteit door…

Wist je dat gebruik van anabole steroïden en/of medicatie een negatief effect heeft op de zaadkwaliteit? Ook het werken met chemische middelen en/of werken ploegendiensten is geen goed idee.

Ongewild kinderloos? Spreek je uit <3

Ben jij #1opde6 of ken jij iemand voor wie zwanger worden niet vanzelfsprekend is? Deel dan deze post en stop met zwijgen over dit belangrijke onderwerp. Je kunt de volgende hashtags gebruiken:

#WeekvandeVruchtbaarheid2019

#EuropeanFertilityweek2019

#Talkfertility


Dit is onze derde blogpost tijdens de week van de vruchtbaarheid. Heb jij behoefte aan een luisterend oor tijdens jouw (onvervulde) kinderwens? Dan is een kinderwensconsult misschien iets voor jou. We bespreken onder andere je menstruatiecyclus, een gezonde levensstijl en je krijgt tips voor stoppen met anticonceptie. Klik hier om meer te lezen.

Blog 1 met de introductie lees je hier. Blog 2 gaat over 8 ovulatie symptomen en een kinderwens food guide. Je leest het hier.