Zet je zintuigen aan het werk!

Vanaf het moment dat je ’s ochtends wakker wordt en je ogen open doet, is het in je gedachten. Je staat er mee op en je gaat er mee naar bed. De coronacrisis. En dan ben je ook nog (hoog)zwanger in deze onzekere tijd!Veel zwangeren vertellen ons dat zij zich angstig of somber voelen, en dat ze meer piekeren en slechter slapen. Vooral omdat het niet zeker is hoe jouw bevalling eruit komt te zien, of omdat je je realiseert dat het een andere kraamtijd gaat worden dan je had gehoopt. We snappen als geen ander dat dit lastig is. Je bent meer thuis dan ooit, dus het is logisch als je veel nadenkt. Allereerst: het is helemaal oké om je verdrietig, boos of onzeker te voelen. Voel je vrij om dit met ons te delen, we zijn er voor je. Ook nu!

Hoe jij je voelt tijdens de coronacrisis, heeft grotendeels te maken met jouw coping mechanisme. Deze Engelse term komt vanuit de psychologie. ‘To cope with’ betekent ‘de manier hoe je omgaat met problemen en stress’. Hoe jouw coping in elkaar steekt, kun je hieronder opzoeken. Het is namelijk voor ieder mens verschillend!

  • Je kan het nieuws over het coronavirus relativeren.
  • Je kan het ook vermijden: geen coronanieuws meer volgen
  • Het nieuws kan je verlammen, waardoor er niets uit jouw handen komt door passiviteit.
  • Misschien voel je dat je emoties eruit moeten, bijvoorbeeld door boosheid, een kort lontje of huilbuien.
  • Maar je kan ook afleiding zoeken
  • In de actieve aanpakkers-modus schieten
  • Of sociale steun zoeken door te kletsen met je familie en vrienden op FaceTime, HouseParty of Zoom.

Iedereen gaat dus op zijn eigen manier om met de coronacrisis. Welke coping-strategie herken jij van jezelf? Het kan ook zijn dat je de verschillende manieren door elkaar gebruikt.

We hebben een lijst voor je gemaakt, zodat je positieve gevoelens versterkt worden en je angst/somberheid naar de achtergrond verdwijnt. Dus: wil jij je ook graag fijner voelen met meer energie? En ben je toe aan positieve vibes? Lees dan onze 5 tips die je kunnen helpen tijdens de coronacrisis. We hebben ze gesorteerd op je zintuigen! 🙂

Zelfzorg, een lijst met opdrachtjes om jezelf beter te voelen

Zien

  • Zoek op YouTube naar ASMR video’s. De filmpjes bevatten rustgevende geluiden, zoals fluisteren, haren borstelen, of piepschuim-gekraak. Doordat je naar geluiden luistert die je fijn vindt, komt er oxytocine vrij. Dit hormoon geeft je een rustig en positief gevoel. 
  • Dim de lichten om je heen, zodat je omringd bent door zacht licht
  • Gebruik een slaapmasker om beter te slapen
  • Koop een kleurboek voor volwassenen en vergeet de tijd! Lekker even relaxen met potloden of stiften
  • Maak een collage of moodboard voor nieuwe ideeën. Dit kan een nieuwe inrichting zijn, of nieuwe persoonlijke doelen voor ná de coronacrisis. Gebruik oude tijdschriften en kranten om plaatjes & quotes te knippen. Inspiratie nodig? Kijk deze video van Annic.
  • Ga naar buiten voor een ommetje, en maak een foto van alles waar jij blij van wordt. Deel ze met #positivity op Fb of Instagram en tag ons!
girl with paint of body

Voelen

  • Ga op zoek naar zachte dingen om te voelen (bijv: teddybeer, je huisdier, haartjes van je kindje: uit onderzoek blijkt dat je blij wordt van zachte dingen aaien).
  • Knuffel je partner suf! Knuffelen laat het hormoon oxytocine en endorfine vrijkomen, waardoor je je gelukkiger voelt.
  • Wissel af met een warme en koude douche, wat voel je?
  • Rol jezelf in een dekentje op de bank, of maak gebruik van een elektrische deken. Warmte laat je ontspannen.
  • Doe je schoenen uit en loop op je sokken of blote voeten over het gras, zand, tegels, straatstenen of iets anders.
  • Smeer je handen in met een lekkere crème, ze zullen vast schraal zijn door het vele wassen. Je kunt je ook laten masseren, moet je wel even je partner lief aankijken 🙂
  • Knijp je stress eruit met deze virus-bal, hoe toepasselijk.

Luisteren

  • Zoek muzieklijstjes met kalmerende geluiden. Onze tip voor een afspeellijst op Spotify: Cozy Acoustic Morning
  • Doe af en toe een koptelefoon op en luister naar binaural beats, zoals deze Deep Sleep.
  • Ga naar buiten en luister naar natuurgeluiden
  • Doe de meditatie van Mindful Zwanger zijn
  • Laat je voorlezen! Ook als volwassene kan het heel ontspannend zijn om lekker te luisteren naar een goed boek. Dit kan via Storytel, maar je kan ook vragen of je partner je voorleest. 
  • Er zijn een heleboel fijne podcasts om te luisteren, bijvoorbeeld via spotify of iTunes. Zoek een thema wat je interesseert. Is dat zwangerschap en bevallen? Luister dan bijvoorbeeld “podnataal”. 
We like you too quotes on wall

Ruiken

  • Ga naar buiten voor een ommetje, en snuif de geuren in je op. Wat ruik je? Pasgemaaid gras, of de bloesem aan de bomen? Maakt het je blij, maak dan ook direct even een foto met #positivity
  • Ruik aan bloemen
  • Zet een raam open en ruik de frisse lucht, adem een paar keer diep in en uit door je neus
  • Steek een geurkaars aan
  • Gebruik een lekker geurende bruisbal of badolie, of douchegel onder de douche.
  • Aroma-therapie in je zwangerschap kan je helpen ontspannen. Jasmijn, Rozemarijn of Lavendel bijvoorbeeld, maar gebruik wel 100% etherische olie. Basilicum, jeneverbes, marjolein, mirre, salie, scharlei en hysop graag even laten staan. 
lighted eat what makes you happy neon signage

Proeven

  • Eet rustig en met je gedachten erbij, zo proef je alles beter
  • Maak gezonde gerechten en probeer juist de koekjes, snoepjes en vette dingen te laten staan.
  • Probeer een smoothie te maken met nieuwe smaken (iets met avocado en spinazie voor je ijzergehalte, of tropisch met kokos en ananas, of gember en banaan…)
  • Maak een gerecht met kruiden/smaken die je doen denken aan vroeger. Maakte je oma altijd custardvla bijvoorbeeld? Probeer het zelf ook eens.
  • Maak je favoriete gerecht, daar word je direct blij van!

Dit is onze lijst met opdrachtjes om jou te helpen met positiviteit en ontspanning tijdens de coronacrisis. Heb je er iets aan gehad, laat het ons weten! Dat vinden we leuk. We hopen dat je een fijn weekend hebt. Heb je behoefte aan een luisterend oor, dan kun je ons bellen of mailen.

Tot de volgende update! Liefs, team Baren &zo